نیروی انسانی این اداره جوابگوی جمعیت شهرستان نیست/شهروندان از ارائه شناسنامه به عنوان وثیقه جدا خودداری کنند

تبلیغات
  • اخرین اخبار
  • خوزستان
  • ماهشهر
دیگه چه خبر؟
پربازدید
گفتگوی ماه خبر با رییس اداره ثبت احوال بندرماهشهر

به مناسبت روز ملی ثبت احوال خبرنگار پایگاه خبری ماه خبر با حضور در اداره ثبت احوال شهرستان بندرماهشهر ، ضمن تبریک به پرسنل و کارکنان این اداره با عبدالعباس ناصریان رییس این اداره به گفتگو نشست.  

photo_2016-12-26_07-06-30

با سلام و تبریک سوم دی ماه سالروز ثبت احوال به شما و همه همکاران زحمت کش و دلسوزتان لطفا مختصرا بفرمایید در اداره ثبت احوال چه نوع خدماتی ارائه می شود؟

عرض سلام به محضر جنابعالی و تشکر بابت ابراز لطف و محبتتان .مهم ترین وظیفه ی ثبت احوال ، ثبت به موقع آمار های حیاتی (ولادت، فوت) ،ازدواج ، طلاق ، صدور کارت هوشمند ملی ، تعویض شناسنامه های قدیمی و صدور شناسنامه های مکانیزه ، گواهی تابعیت برای افراد بیگانه ، تنظیم دفاتر ثبت وقایع و تغییر نام و نام های خانوادگی و همچنین پاسخ به مکاتبات ادارات از قبیل حوزه نظام وظیفه ، بانک ها ، دادگستری ، نیروی انتظامی و گذرنامه می باشد.

 زمان مدیریت شما چه تحولاتی نسبت به گذشته در راستای خدمت رسانی بهتر به اربابان رجوع انجام شد؟

در مدت زمان تصدی بنده تلاش شد تا از فناوری های روز جهت تسریع در پیشبرد امور مراجعین و پرسنل استفاده گردد ، به طور مثال می توان از مکانیزه کردن ثبت و صدور وقایع حیاتی و  اسناد و اوراق هویتی نام برد .  تلاش شد زمان تعویض چاپ و صدور شناسنامه مکانیزه بزرگسال و تحویل آن به متقاضی در کمتر از هفتاد و دوساعت اتفاق بافتد که بحمدلله امروز این شرایط کاملا در اداره ثبت ماهشهر محیا و اجرا می گردد. البته باید گفت صدور شناسنامه نوزاد هم در همان روز ولادت میسر گشته که این روند اکنون در حال اجراست . در این مدت تلاش شد در راستای تسریع در انجام امور  ارباب رجوع، تمامی خدمات ثبت احوال شهرستان به صورت مکانیزه انجام پذیرد. در مدت اخیر به منظور سازماندهی، نظم وسامان دادن به فضای اداره بازسازی ها و در کنار آن رنگ آمیزی ساختمان اداره هم صورت پذیرفت.

بیشترین آمار نامگذاری در شهرستان تاکنون چه نام هایی بوده؟

بیشترین آمار نامگذاری در شهرستان بندرماهشهر برای پسران حسین،امیرحسین،اباالفضل،محمد،محمدحسین،علی،امیرعلی و امیرعباس است و همچنین برای دختران بیشترین نامگذاری فاطمه،زینب،محدثه،فاطیما،راضیه است.

لطفا در خصوص کارت ملی هوشمند توضیحاتی بفرمایید و اینکه همشهریان چگونه باید برای اخذ این کارت اقدام کنند؟

صدور کارت هوشمند ملی موجب توزیع عادلانه فرصت ها و کاهش بسیاری از هزینه های دولت می شود که از سال ۹۱ روند اجرای آن اغاز شد و هدف این بود که کارت تا پایان سال ۹۷ برای تمامی واجدین شرایط صادر شود. البته شهروندان باید مطلع باشند کارت نمونه ی قدیم تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد و برنامه ریزی شده است تا دو سال دیگر برای تمام ایرانیان واجد شرایط ۱۵ سال کارت هوشمند ملی صادر شود .
فرایند صدور کارت هوشمند چنین است که متقاضی وارد سامانه اینترنتی صدور کارت هوشمند ملی ثبت نام می کند و پس از آن برای متقاضی کدرهگیری صادر می گردد و به صورت اتوماتیک وارد سیستم نوبت گیری می شود. در موعد مشخص شده متقاضی باید با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی به اداره پست شهرستان مراجعه و ثبت نام خود را تکمیل کند. 

هزینه های صدور کارت هوشمند ملی چقدر است؟

در خصوص هزینه های پرداختی از سوی مردم برای کارت هوشمند ملی بیست هزار تومان است که برای دریافت کارت پرداخت شود و به خزانه دولت واریز ی شود همچنین ۹هزار تومان بابت تکمیل ثبت نام به پست واریز می شود یعنی کل کارت هوشمند ملی ۲۹ هزار تومان است.

 

مهلت اعلام ولادت و فوت چند روز پس از رخداد است؟

برابر تبصره ماده ۱۵ ثبت احوال، مهلت اعلام ولادت از هنگام تولد ۱۵ روز است و والدین می بایست در مهلت قانونی جهت اخذ شناسنامه نوزاد به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و در صورت اتمام مهلت قانونی مشمول جریمه خواهد شد. همچنین برابر ماده ۲۵ ثبت احوال اعلام فوت تا ۱۰ روز پس از فوت است و چنانچه در مهلت قانونی مراجعه نشود نیز مشمول جریمه خواهد شد.

ایا کمبودی در اداره وجود دارد که آن را با عوامل مربوط در میان گذاشت؟

مشکل فعلی اداره کمبود نیروی انسانی است و نیرویی که داریم جواب گوی جمعیت ماهشهر نیست و لذا تقاضا داریم به منظور خدمات دهی بهتر به مراجعین و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان مشکل کمبود نیرو سریعتر رفع گردد.

تشکر می کنم از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید اگر صحبت پایانی دارید لطفا بیان بفرمایید.

بنده هم بابت حضورتان از شما کمال تشکر را دارم و برایتان آرزوی موفقیت دارم. تنها در پایان به شهروندان عزیزمان عرض می کنم شناسنامه هویت هر شخص است و به دلیل اینکه اطلاعات شخصی ،محرمانه و مهم در آن درج شده است و همچنین برای انجام بیشتر مکاتبات اداری به شناسنامه نیاز هست ؛باید از آن به خوبی نگه داری کرد و از ارایه و اخذ شناسنامه به عنوان ودیعه یا وثیقه جدا خودداری کرد. 


تاریخ انتشار:۰۳ دی ۱۳۹۵